De snelste weg naar ontspanning tijdens je massage


Een massage van 60 minuten is het populairst in mijn praktijk. Het liefst wil je die 60 minuten volledig ontspannen op de massagetafel liggen, zodat je volop kunt genieten van je massage. De realiteit is echter dat het toch wel 15 minuten (of langer) duurt voordat je een beetje ontspannen bent en je beslommeringen kunt loslaten. Zeker als je voor het eerst wordt gemasseerd.

In het begin gaan er allerlei gedachtes door je hoofd:
het welbekende boodschappenlijstje, een onenigheidje dat je die ochtend had, de zorgen over je kind dat moeite heeft met slapen, die vriendin die je niet moet vergeten te bellen... en ga zo maar door.

Maar op een gegeven moment vervagen die gedachtes, dan word je een beetje blanco, een beetje rozig, misschien doezel je zelfs even weg. Dát moment is het moment dat ik bedoel! Op dat moment voel je je totaal ontspannen en geniet je het meest van de massage.

In dit artikel geef ik je 5 tips, gebaseerd op de 5 zintuigen, om je sneller te ontspannen tijdens een massage, zodat je al aan het begin van je massage een diepgaande ontspanning ervaart.

  1. Horen: Luister naar de muziek. Er staat altijd een ontspannen muziekje aan, laat je meevoeren met de verschillende klanken. Luister naar je ademhaling. Adem rustig 4 tellen in en 8 tellen uit of adem 3 tellen in en 6 tellen uit. Als de uitademing maar dubbel zo lang duurt dan de inademing.
  2. Zien: Sluit rustig en zacht je ogen, probeer je ogen niet dicht te knijpen. Is het licht te fel, waardoor je je ogen niet ontspannen kunt sluiten en je gezicht/voorhoofd gespannen voelt? Geef het gerust aan, dan dim ik de verlichting of ik leg een handdoekje over je ogen.
  3. Voelen: Volg in gedachten mijn handen. Ga met je aandacht naar het lichaamsdeel dat wordt gemasseerd. Voel de warmte en de druk van mijn handen. En als je zwanger bent: voel je kindje in je buik, let op zijn/haar bewegingen.
  4. Ruiken: Een geur kan je aan iets herinneren, kan je blij maken of een gevoel van ontspanning geven. Deze winter zit er een heerlijke etherische olie in de aromabrander, die ruikt naar een mix van kaneel, sinaasappel, kruidnagel, den en pepermunt. De geur geeft een warm onthaal en verblijdt je geest. Ook de massage olie heeft een lekkere geur, zo masseer ik aanstaande mama's met een massage olie met mandarijn. Laat de volgende massage eens bewust de geur op je inwerken. Mooi te combineren met de ademhalingstip (zie 1).
  5. Proeven: Ok ik moet toegeven, tijdens de massage proef je niet zo veel. Je krijgt hooguit een droge mond ;-) Daarom krijg je na de massage altijd een glas water aangeboden. Dit zorgt ervoor dat je weer een beetje bijkomt, kunt landen. Daarnaast voert water de vrijgekomen afvalstoffen af.

Pas deze tips de volgende keer eens toe. De kans is groot dat je jouw massage veel intenser ervaart.

 


© 2016 door Sandra Verdijck