Breng je hoofd tot rust met je ademhaling

Iedereen heeft er wel eens last van. Je ligt in je bed, je voelt je onrustig en je kunt niet slapen, omdat er allerlei gedachten door je hoofd spoken.

 

Lijstjes in je hoofd

Ik had het toen ik terug kwam van een hele fijne vakantie. Na een dag reizen kwamen we om 00.30 uur thuis. Ik ging naar bed, want ik was moe van de reis. Eenmaal in bed bedacht ik me wat ik morgen zou gaan doen: een paar wasjes draaien, klanten terugbellen die een afspraak wilden maken, mails beantwoorden, een vriendin bellen die in mijn vakantie is bevallen, een nieuw artikel schrijven voor de website, Facebook bijwerken, boodschappen doen, cadeautjes kopen voor mijn jarige nichtje, een fotoboek maken van onze vakantiefoto’s en er lag toch ook wel een laagje stof in huis na onze afwezigheid… Tijd om mijn gedachten een halt toe te roepen en lekker te gaan slapen!

 

Rustige en bewuste ademhaling = rust in je hoofd

Als ik niet kan slapen en/of mijn gedachten tot rust wil brengen concentreer ik mij op mijn ademhaling. Ik doe dit als volgt:

  • Adem diep in door de neus;

    8219b91d04.jpg

  • Houd je adem even vast;
  • Blaas langzaam uit door de mond;
  • Als je wilt kun je in gedachten meetellen met elke ademhaling. Tel tot 10 en begin daarna weer bij 1;
  • Als je merkt dat je gedachten je weghalen van je ademhaling, laat dan die gedachte los. Concentreer je weer op je ademhaling en begin opnieuw met tellen. Al moet je 23 keer opnieuw beginnen, dat geeft niet, concentreer je steeds weer opnieuw op je ademhaling;
  • Als je zwanger bent kun je ook je handen op je buik leggen. Ga met je bewustzijn naar je buik, voel je buik opbollen op de inademing en dalen op de uitademing. Word je bewust van de baby in je buik.

 

Op deze manier komt er rust in je hoofd, val je rustig in slaap en word je de volgende ochtend uitgerust en ontspannen wakker.

 

Welterusten.

 

  

Copyright 2013 door Sandra Verdijck