5 After-Massage-Tips om langer te genieten van je massage


De handdoek wordt weer over je heen gelegd. Je voelt mijn handen een paar keer van je rug naar je voeten strijken. Als je vaker bent geweest weet je genoeg. Dit is het einde van de massage. Je springt van de massagetafel af. Je kleedt je snel weer aan. Je betaalt. Zegt nog even gedag. Het ontspannen gevoel verdwijnt zodra je 1 voet buiten de massagepraktijk zet. Je zoeft weg in je auto. Terug de drukte in.


Zo hoeft het niet te gaan...
Je hoeft namelijk niet meteen overeind te springen en binnen 3 minuten de praktijk te verlaten. Neem de tijd. Ook ná de massage. Dat is beter voor je lijf en je kunt de ontspanning langer vasthouden.

 

  1. Blijf nog even na-liggen. Kom daarna rustig overeind en blijf nog even zitten op de massagetafel. Aan het eind van de massage zeg ik altijd "Blijf nog even rustig liggen". Dat na-liggen hoort voor mij ook echt bij de massage. Als je wilt kun je je even uitrekken. Alvast je handen of voeten bewegen. Rustig je ogen openen. Daarna kom je op de tafel zitten. Als je te snel opstaat kan het zijn dat je duizelig wordt. Neem dus echt de tijd om alles weer te laten zakken. Voor de een is 10 seconden voldoende. De ander heeft 5 minuten nodig. Neem de tijd die jij nodig hebt.
  2. Drink een glas water. Water drinken na een massage is lekker fris en gezond. Het helpt om de vrijgekomen afvalstoffen af te voeren en het voorkomt hoofdpijn. Je mag bij mij een glas water drinken, maar als je nog geen dorst hebt, drink dan thuis wat extra water.
  3. Plan je afspraken van die dag niet te kort op elkaar. Het is fijn als je gewoon de tijd hebt. Als je niet meteen na de massage op je horloge moet kijken of je op moet schieten. Soms duurt een massage net wat langer. Zeker als je voor het eerst bij mij bent. Dan wil ik toch even kennismaken en weten of er nog bijzonderheden zijn waarmee ik rekening moet houden. Zit je toch onder enige tijdsdruk? Geef dit dan aan mij door. Dan houd ik de tijd in de gaten en loopt je massage niet uit.
  4. Realiseer je, dat als je de massagepraktijk verlaat, de snelle/drukke wereld om je heen niet is veranderd, maar jij je wèl anders voelt. Alsof je in een lagere versnelling zit. Let goed op als je weer de weg op gaat. Zet een raampje open voor frisse lucht of zet de radio aan. Sommige klanten laten zich door iemand ophalen na de massage. Of, als ze dichtbij wonen, wandelen of fietsen lekker naar huis.
  5. Sta er bewust bij stil hoe je je voelt na de massage. Ook de dagen na de massage. Is je nek soepeler? Zijn je benen rustiger? Houd je minder vocht vast? Heb je minder hoofdpijn? Voel je je meer ontspannen? Was je moe na de massage of had je juist veel energie? Jouw ervaring kunnen we meenemen bij het samenstellen van je volgende massage. Een massage hoeft namelijk niet steeds hetzelfde te zijn. We bekijken elke keer opnieuw waar jij behoefte aan hebt en welk resultaat je wilt bereiken met de massage.

 

Meer tips?

Schrijf je hier gratis in en ontvang tips voor een ontspannen zwangerschap en babytijd. Je ontvangt ook de video "Ontspannende buikmassage voor aanstaande mama's" waarin je in zes stappen leert hoe je zelf je buik masseert.

© 2017 door Sandra Verdijck