10 tips bij vocht vasthouden tijdens de zwangerschap


Tijdens de zwangerschap houdt je lichaam meer vocht vast, zeker aan het eind van de zwangerschap. Veel vrouwen krijgen last van vochtophopingen (oedeem) in de enkels en voeten. Ook in je vingers, polsen en gezicht kun je vocht vasthouden. Je huid staat strak, wat niet prettig voelt of zelfs pijnlijk is. Zolang je bloeddruk goed is kan vocht vasthouden geen kwaad. Maar leuk is anders.

 

Zwangerschapsmassage is er op gericht om vocht af te drijven in de benen, voeten, armen en handen. Het brengt je bloedsomloop weer op gang, wat vochtophopingen vermindert. Naast je regelmatig laten masseren kun je zelf ook een aantal dingen doen.


 

Tips:

  1. Neem een wisseldouche voor je gaat slapen. Eindig met koud water op je benen.
  2. Neem regelmatig een voetenbadje (lauwwarm water) en voeg daar bijvoorbeeld dode zeezout aan toe en een paar druppeltjes etherische olie, zoals citroen.
  3. Leg in bed (of op de bank) een kussen onder je voeten of zet het voeteneind van je bed wat hoger, zodat het vocht uit je benen wegzakt.
  4. Heb je vooral aan het eind van de dag last van dikke benen of voeten, neem dan 's middags even de tijd om te gaan liggen. Dan krijgt je lichaam de kans om het vocht af te voeren.
  5. Ga niet zitten met je benen omhoog. Je knelt dan de vaten in de liezen af, waardoor het vocht niet weg kan.
  6. Beweeg regelmatig, vooral als je zittend werk hebt. Strek dan elk half uur even je benen door een paar minuutjes te wandelen.
  7. Zwemmen vermindert de pijn en de zwellingen en verhelpt (kuit)kramp.
  8. Het lijkt tegenstrijdig, maar drink voldoende water. Water voert juist vocht en afvalstoffen af.
  9. Ben zuinig met zout, dit houdt vocht vast.
  10. Bij warm weer houd je mogelijk meer vocht vast. Blijf met warm weer in de schaduw en neem een koud voetenbadje.

 

Een goed vooruitzicht: als je kindje is geboren verdwijnt het extra vocht vaak binnen een paar weken.

 

                                                                                      Copyright 2013 door Sandra Verdijck